Miksi Sun Yritys On Olemassa?


Sade piiskasi tuulilasiin, ja marraskuun musta loska tummalla tiellä söi auton valot. Ajoin kohti Helsinkiä. Olin edellisellä viikolla haastatellut 100 –vuotiaan perheyrityksen suurinta omistajaa. Hänen isoisänsä oli perustanut yrityksen, ja kohta neljäs polvi olisi omistajan roolissa suvun yrityksessä. Uusi toimitusjohtaja oli pyytänyt minut puhumaan strategiasta ja muutoksesta johtoryhmään, jossa myös suurin omistaja istui. Tärkeimmän kysymyksen olin esittänyt omistajalle jo edellisellä viikolla:

Miksi yritys on olemassa?

Kun yritys on elänyt itsenäisen Suomen historian, voi tuntua haastavalta edes kysyä, miksi se on olemassa. Historia tarjoaa hienoja tarinoita menneestä, mutta nykyisten omistajien täytyy luoda tulevaisuuden tarina ja merkitys yrityksen olemassaololle.

Se voi löytyä historiasta. Finlaysonin uudet omistajat Jukka Kurttila, Petri Pesonen, Risto Voutilainen ja Sophia Ehrnrooth ovat omien sanojensa mukaan muuttaneet kaiken. Kaiken paitsi brändin hengen – se palautettiin James Finlaysonin perustaman tehtaan juurille. Finlaysonista tuli uusien omistajien myötä 200 -vuotias kantaaottava startup, ja 100 vuotta alamäkeen rullannut yritys on muutamassa vuodessa kivunnut kasvuun voitollisesti.

Yrityksen tarkoituksen täytyy vastata tätä hetkeä ja tulevaisuutta. ”Miksi” on yhä tärkeämpi kysymys jokaisessa yrityksessä nyt kolmesta syystä:

1. Teknologia

Haluat tai et, teknologia tulee muuttamaan jokaisen toimialan ja yrityksen ansaintalogiikan. Enkä nyt puhu mistään ”digitaalisesta murroksesta”, sillä elämme jo digiaikaa. Paljon merkittävämpää on koneälyn, tekoälyn, koneoppimisen – mitä termiä nyt halutaankaan käyttää – tuomasta murroksesta ja mahdollisuuksista. Yritys, jonka tarkoitus on kirkas, pystyy suuremmalla todennäköisyydellä hyödyntämään teknologian tuomat mahdollisuudet.

Teknologia tekee tekemisestä läpinäkyvää. Yritysten valinnat ovat pian avoimesti asiakkaiden arvioitavissa. Useimmat yritykset eivät vielä pysty jäljittämään koko arvoketjuaan. Yllättävän pian toimitusketjut tulevat läpinäkyviksi. Silloin täytyy valita, täytyy ottaa kantaa. Kirkas tarkoitus – vastaus kysymykseen miksi - auttaa koko organisaatiota tekemään arvopohjaisia valintoja.

2. Arvot

Yhä useammalla ihmisellä on varaa elää arvojensa mukaisesti. Asiakkaat ja työntekijät vauraassa, ja koko ajan kasvavassa osassa maailmaa, haluavat tehdä arvojensa mukaisia päätöksiä myös kulutuksessaan ja hankinnoissaan. Asiakas äänestää jaloillaan sekä hyvässä että pahassa. Kaikkien asiakkaiden arvot eivät tietenkään ole samat – eikä samalla toimialalla toimivien yritysten tarkoitus olla olemassa ole sama. Yrityksen tarkoitus ohjaa yrityksen kehittämistä ja vahvasti myös asiakkaiden sitoutumista yritykseen.

3. Tarkoitus

Työllä täytyy olla tarkoitus. Y-sukupolvi haluaa tehdä merkityksellistä työtä. Y-sukupolvi haluaa oppia ja kehittyä. Aiemmatkin sukupolvet ovat halunneet, mutta Y-sukupolvella siihen on yhä paremmat mahdollisuudet. Heidän ei tarvitse sitoutua työnantajaan, joka ei tarjoa merkityksellistä työtä tai jaa samoja arvoja heidän kanssaan. Kilpailu osaamisesta ja osaajista tulee kasvamaan. Silloin työntekijä kysyy, miksi hän tulisi yritykseesi töihin.

Miksi sinun yrityksesi on olemassa?

Rapalan tarkoitus on ”Auttaa kalastajia saamaan kalaa”. Tarkoitus ei ole muuttunut vuosien saatossa – se on kirkas kuin kirkkaimmat kalavedet. Kirkas tarkoitus auttaa yritystä muuttumaan. Rapalassa voidaan kysyä, kuinka tekoälyn voisi valjastaa kalastajan avuksi. Avun ei aina tarvitse olla uusi uistin.

Lähestyin Helsinkiä ja lumensekainen loska peitti näkyvyyden pelottavasti, kun ohitin moottoritiellä kahta peräkkäin ajavaa rekkaa. Päätin, että tämä oli tällä matkalla viimeinen ohitukseni. Kolmen kilometrin jälkeen liikenne pysähtyi ja kilometrien autojono väisti tien sivuun ambulanssia. Meidät ohjattiin ajamaan onnettomuuspaikan luota takaisin tulosuuntaan ja jouduin etsimään uuden reitin. Reitti oli hitaampi, mutta se vei perille.

Pystyisikö lähes 100 –vuotias kirkastamaan oman tarkoituksensa? Vielä se ei ollut omistajallekaan kirkas. Toivottavasti vastaus löytyy ja reitti vie perille.

#Tulevaisuus #Teknologia #Asiakas #Arvot #Merkityksellisyys #Finlayson #Rapala #Tarkoitus #Miksi #Asiakasarvo

pinnalla
uudet tekstit
arkisto
Etsi hakusanalla
No tags yet.
seuraa
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square